Warsztaty

 

Warsztaty I - środa 26.06.2024 14:30-16:00

WI-1: Metoda eduStacji na przykładzie lekcji chemii o tematyce: Atomy i cząsteczki / Budowa atomu, a układ okresowy pierwiastków (klasa 7)

Prowadzący: Dariusz Wolski – ekspert rozwiązań edukacyjnych.

Metoda eduStacji to innowacyjna forma prowadzenia lekcji, która angażuje uczniów i wdraża ich do przejmowania odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Warsztaty obfitują w praktyczne ćwiczenia stymulujące ciekawość poznawczą uczniów, indywidualizację nauczania, tutoring rówieśniczy oraz samokontrolę poprawności wykonania zadania. Wszystkie zadania zostały napisane przez doświadczonych nauczycieli praktyków i sprawdzone w pracy z uczniami klas V-VIII szkół podstawowych. Nasze zajęcia zawierają zadania w pełni skorelowane z obowiązującymi podręcznikami wiodących wydawnictw, dzięki czemu założenia i sposób realizacji lekcji metodą eduStacji pozwala realizować cele aktualnej podstawy programowej. Metoda ta rozwija warsztat pracy, daje szansę doświadczać nowej roli współpracy z uczniami i przynosi satysfakcję z każdej lekcji. Nauka odbywa się w atmosferze wyzwalającej w uczniach wszystko to, co w nich najlepsze. Ważnym atutem jest wprowadzenie różnorodnych pomocy dydaktycznych i form aktywności do danego zagadnienia. Wszystkie zadania zostały napisane przez doświadczonych nauczycieli praktyków i sprawdzone w pracy z uczniami. Głęboko wierzymy, że wspólne zajęcia zwiększą odpowiedzialność uczniów za własny proces nauki.

Zobacz więcej

 

 

WI-2: Układ okresowy pierwiastków. Tradycyjne i nowoczesne metody nauczania chemii w klasie 7 z wykorzystaniem platformy NEON Nowej Ery

Prowadząca: Izabela Kaźmierska – nauczycielka matematyki, fizyki i chemii. Pracuje w SP nr 10 w Zgierzu i Zespole Szkół nr 1 w Zgierzu. Absolwentka Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego. Przekazywanie i dzielenie się wiedzą to dla mnie niekończąca się pasja. Stąd czerpię siłę i inspirację do działania jako pedagog. Jako nauczyciel przedmiotów ścisłych wiem, że moja praca to znacznie więcej niż rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mi stanowiskiem. To przede wszystkim zaufanie, wiedza i doświadczenie, które pozwalają na skuteczne planowanie przeze mnie procesów edukacyjnych.

W dobie dynamicznego rozwoju technologii edukacyjnych nauczanie chemii w szkołach wymaga integracji tradycyjnych metod z nowoczesnymi narzędziami, aby skutecznie angażować uczniów i wspierać ich zrozumienie kluczowych konceptów. W wystąpieniu skupię się na układzie okresowym pierwiastków jako fundamentalnym elemencie nauczania chemii w klasie siódmej i przedstawię zarówno sprawdzone, klasyczne podejścia, jak i innowacyjne metody z wykorzystaniem platformy NEON Nowej Ery. Na początku wykładu omówię tradycyjne metody nauczania, które od lat stanowią podstawę edukacji chemicznej, takie jak podręczniki, tablice dydaktyczne oraz klasyczne eksperymenty chemiczne. Następnie zaprezentuję nowoczesne podejścia, w tym interaktywne aplikacje, multimedialne zasoby edukacyjne oraz cyfrowe narzędzia dydaktyczne, które wspierają proces nauczania i uczą logicznego myślenia. Szczególną uwagę poświęcę platformie NEON, która oferuje zaawansowane funkcjonalności do nauki układu okresowego, umożliwiające uczniom interaktywną eksplorację właściwości pierwiastków oraz przeprowadzanie wirtualnych eksperymentów. Przedstawię przykładowe lekcje, pokazując, jak NEON integruje tradycyjne i nowoczesne metody, aby stworzyć dynamiczne i angażujące środowisko nauki. Wystąpienie zakończę dyskusją na temat korzyści i wyzwań związanych z wprowadzaniem technologii do nauczania chemii oraz sesją pytań i odpowiedzi, umożliwiającą uczestnikom wymianę doświadczeń i refleksji. Wykład jest skierowany do nauczycieli, edukatorów oraz badaczy zainteresowanych nowoczesnymi metodami nauczania chemii, które łączą tradycję z innowacją, aby efektywnie wspierać rozwój kompetencji uczniów w dziedzinie nauk ścisłych.

 

 

WI-3: Wykorzystanie nowoczesnej technologii w szkole: Jak przeprowadzić zajęcia lekcyjne z okularami VR

Prowadzący: Adrian Brodziński  ukończył filologię angielską w Wyższej Szkole Bankowej w Chorzowie. Pasjonat języka angielskiego i kultury anglosaskiej, z powodzeniem łączy swoją wiedzę z pracą jako trener nauczycieli, gdzie jest znany z kreatywnego podejścia i zaangażowania. Zajmuje się również tłumaczeniami oraz korektą tekstów anglojęzycznych. Prywatnie miłośnik podróży i literatury, Adrian lubi także grać w gry i chodzić na siłownię, nieustannie rozwijając swoje umiejętności językowe i kulturowe.

Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty, które przeniosą edukację na nowy poziom za pomocą technologii rzeczywistości wirtualnej. W trakcie spotkania uczestnicy poznają praktyczne zastosowanie okularów ClassVR, innowacyjnego narzędzia edukacyjnego, które pozwala na przeniesienie w dowolne miejsce na świecie.

 

 

 

WI-4: Wykorzystanie technik chromatograficznych na lekcjach chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych

Prowadzące: Anna Chachaj-Brekiesz – dr nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Chemii Ogólnej UJ. Współautorka wielu publikacji naukowych oraz zgłoszeń patentowych. Prowadzi konwersatoria i ćwiczenia laboratoryjne z Chemii Ogólnej i Analitycznej dla studentów kierunków przyrodniczych UJ oraz warsztaty z uczniami liceum.

Katarzyna Makyła-Juzak   dr nauk chemicznych, starszy wykładowca w Zakładzie Chemii Ogólnej Wydziału Chemii UJ. Autorka wielu publikacji naukowych, a także innowacyjnych materiałów dydaktycznych przeznaczonych do realizacji zajęć ze studentami UJ. Prowadzi warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych objętych patronatem Wydziału Chemii UJ.

W ramach warsztatów przedstawiony zostanie scenariusz zajęć laboratoryjnych z użyciem metod chromatografii bibułowej (rozdział barwników syntetycznych np. z tuszu pisaków) oraz chromatografii cienkowarstwowej (ekstrakcja i rozdział naturalnych barwników roślinnych oraz identyfikacja naturalnych substancji zapachowych w olejkach eterycznych). W wyniku przeprowadzenia szeregu prostych eksperymentów uczestnicy warsztatów będą mieć szansę na omówienie zagadnień takich jak: i) dobór warunków eksperymentalnych do rozdziału barwników syntetycznych, ii) metody identyfikacji barwników naturalnych zawartych w różnych ekstraktach roślinnych, iii) metody identyfikacji bezbarwnych, naturalnych substancji zapachowych na podstawie wyników chromatografii cienkowarstwowej. Zapraszamy serdecznie wszystkich zainteresowanych do udziału w warsztatach oraz dyskusji praktycznych aspektów wprowadzenia zajęć z chromatografii do szkół.

 

WI-5: Umiejętności coachingowe ułatwiające pracę nauczyciela

Prowadząca: Maria Perłowska – doradca metodyczny w Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, nauczycielka chemii w Liceum Ogólnokształcące nr XV we Wrocławiu

Podczas warsztatów „Umiejętności coachingowe ułatwiające pracę nauczyciela", doskonalona będzie umiejętność komunikacji z wykorzystaniem technik coachingowych. Uczestnicy spotkania uzyskają informację na temat coachingu, jako jednej z metod wsparcia. Poznają podstawowe narzędzia stosowanie w coachingu oraz zdobędą informację na temat udzielania konkretnej, odwołującej do pozytywów informacji zwrotnej. 

 

Warsztaty II - środa 26.06.2024 16:30-18:00

 

WII-1: Zmiany w podstawie programowej z chemii w szkole ponadpodstawowej oraz sposoby jej realizacji

Prowadzący: Bartłomiej Górski – nauczyciel chemii w XLI Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie

Chemia jest uznawana przez uczniów za przedmiot bardzo trudny. Niechętnie jest wybierana na maturze jako przedmiot dodatkowy. Wielu nauczycieli rozkłada ręce i nie wie, jak zainteresować młodzież samą chemią. Na spotkaniu porozmawiamy o zaistniałych zmianach w podstawie programowej z chemii w szkole ponadpodstawowej oraz zastanowimy się nad sposobami jej realizacji w procesie nauczania. Przyjrzymy się również udostępnionym przez CKE materiałom do egzaminu maturalnego oraz innym ważnym dokumentom. Nie zabraknie analizy zmian w samych egzaminach. Porozmawiamy o tym, na co zwrócić szczególną uwagę podczas pracy z uczniem słabszym oraz uczniem zdolnym, który chce podejść do matury z chemii. 

 

 

WII-2: Metoda eduStacji na przykładzie lekcji chemii o tematyce: Pochodne o znaczeniu biologicznym (klasa 8)

Prowadzący: Dariusz Wolski – ekspert rozwiązań edukacyjnych.

Metoda eduStacji to innowacyjna forma prowadzenia lekcji, która angażuje uczniów i wdraża ich do przejmowania odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Warsztaty obfitują w praktyczne ćwiczenia stymulujące ciekawość poznawczą uczniów, indywidualizację nauczania, tutoring rówieśniczy oraz samokontrolę poprawności wykonania zadania. Wszystkie zadania zostały napisane przez doświadczonych nauczycieli praktyków i sprawdzone w pracy z uczniami klas V-VIII szkół podstawowych. Nasze zajęcia zawierają zadania w pełni skorelowane z obowiązującymi podręcznikami wiodących wydawnictw, dzięki czemu założenia i sposób realizacji lekcji metodą eduStacji pozwala realizować cele aktualnej podstawy programowej. Metoda ta rozwija warsztat pracy, daje szansę doświadczać nowej roli współpracy z uczniami i przynosi satysfakcję z każdej lekcji. Nauka odbywa się w atmosferze wyzwalającej w uczniach wszystko to, co w nich najlepsze. Ważnym atutem jest wprowadzenie różnorodnych pomocy dydaktycznych i form aktywności do danego zagadnienia. Wszystkie zadania zostały napisane przez doświadczonych nauczycieli praktyków i sprawdzone w pracy z uczniami. Głęboko wierzymy, że wspólne zajęcia zwiększą odpowiedzialność uczniów za własny proces nauki.

Zobacz więcej

 

 

WII-3: Wykorzystanie kalkulatorów na lekcji chemii i egzaminie maturalnym - nowoczesne podejście do edukacji

Prowadząca: Anna Władkowska nauczycielka chemii w II Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Lesznie oraz w Szkole Podstawowej nr 7 im. Wojska Polskiego w Lesznie, nauczycielka konsultantka w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie, egzaminatorka OKE w zakresie chemii.

W kontekście transformacji cyfrowej, kalkulatory stanowią kluczowe narzędzie w nauczaniu chemii, umożliwiając nauczycielom i uczniom efektywniejsze przyswajanie wiedzy i przygotowanie do egzaminu maturalnego. Warsztaty prowadzone przez Annę Władkowską, doświadczoną nauczycielkę chemii i egzaminatorkę OKE, mają na celu zapoznanie uczestników z aktualnymi wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz praktycznym wykorzystaniem kalkulatorów owych w edukacji chemicznej. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne umiejętności niezbędne do integracji kalkulatorów w procesie dydaktycznym. Warsztaty dostarczą materiałów dydaktycznych wspierających nauczycieli w codziennej pracy, a także będą okazją do wymiany doświadczeń i pomysłów na efektywne wykorzystanie technologii w edukacji chemicznej.

 

WII-4: STEM vs. kreatywność

Prowadząca: Małgorzata Krzeczkowska – dr nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Chemii UJ, wieloletni nauczyciel chemii w LO, entuzjastka edukacji nieformalnej i popularyzator nauki. Autorka wielu publikacji i podręczników do nauczania chemii.

World Economic Forum wskazuje na kreatywność, innowacyjność i oryginalność w rankingu 10 najistotniejszych kompetencji człowieka już w 2025 roku.  Chemia, podobnie jak inne nauki przyrodnicze, wyzwala naturalną dla naszego gatunku homo sapiens ciekawość poznawania świata. Kreatywność chemików warto podziwiać nie tylko przez pryzmat piękna teorii chemicznych, ale przede wszystkim w finezji przeprowadzanych eksperymentów. Mendelejew powiedział „Nauka zaczyna się wtedy, gdy zaczynamy mierzyć”.

Czym jest kreatywność? Kreatywność to aktywność twórcza, wykonywanie czegoś nowego, nietypowego i oryginalnego. Jeżeli zgadzasz się z tą definicją przyjdź na warsztaty, których głównych celem jest rozwijanie kreatywności podczas pracy grupowej. No właśnie – grupa czy zespół? O tym również podyskutujemy na spotkaniu. Think creative! Jeżeli powtarzasz to sobie, swoim uczniom lub studentom, to przyjdź na warsztaty, na których stworzymy coś nowego i wartościowego zgodnie z podejściem STEM i w duchu idei zero waste. Będziemy mierzyć i wychodzić poza to, co już było.

 

 

WII-5: Warsztaty dla najmłodszych

Prowadząca: Ewa Stronka-Lewkowska – dr nauk chemicznych, starszy wykładowca w Zakładzie Dydaktyki Chemii i Popularyzacji Nauki Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w popularyzacji chemii w szkołach średnich, podstawowych oraz przedszkolach.

Zajęcia prowadzone w ramach warsztatów skierowane są dla najmłodszych, chciałam pokazać chemię jako źródło doznań multisensorycznych. Doświadczenia stają się drzwiami do krainy różnorodnych faktur, kolorów i kształtów. Uczestnicy warsztatów mają kontakt z różnorodnymi bodźcami stymulującymi wszystkie zmysły.

 

 

Warsztaty III - czwartek 27.06.2024 14:30-16:00

 

WIII-1: Nowoczesna dydaktyka, czyli cyfrowa technologia pomiarów na lekcjach chemii i STEM

Prowadzący: Tomasz Sobiepan – PASCO Product Manager

Cyfrowe pomiary w doświadczeniach na lekcjach, to nowoczesna dydaktyka chemii, nastawiona na przygotowanie uczniów do tego, co ich spotka na przyszłym rynku pracy. Zalet stosowania tej metody jest wiele, a najważniejsze z nich zostaną zademonstrowane z udziałem uczestników podczas warsztatów i opatrzone komentarzami, także dotyczącymi ich ograniczeń. Oprócz przygotowania uczniów do tego, co będzie im naprawdę potrzebne, technologia cyfrowa stosowana podczas doświadczeń pozwala między innymi na dydaktyczne wykorzystanie naturalnego dla obecnej młodzieży sposobu poznawania świata, szybszą i bardziej obrazową analizę wyników eksperymentu, rozwijanie umiejętności TIK oraz kompetencji kluczowych, budowanie intuicji matematycznych (na przykład dotyczących wykresów), a także szczególnie skuteczne motywowanie uczniów do poznawania praw przyrody. Niektórzy producenci cyfrowych systemów urządzeń dydaktycznych (np. PASCO https://pasco.com.pl) zintegrowali także oprogramowanie do obsługi czujników i analizy wyników z kodowaniem, co pozwala (choć nie jest to konieczne) na wzbogacenie metod nauczania chemii o elementy programowania i doświadczeń sterowanych cyfrowo. Pozwala to także na pełne i praktyczne wprowadzenie metodyki STEM w całej szkole, bez konieczności zakładania, że wszyscy nauczyciele znają się na wszystkim. Na lekcjach różnych przedmiotów bądź zajęć dodatkowych stosuje się bowiem do tego samego zagadnienia przyrodniczego odrębne moduły oprogramowania, co skutkuje pogłębieniem zrozumienia tych zagadnień przez uczniów i z ich punktu widzenia jest spójne.
Dodatkową zaletą takich systemów jest możliwość pozyskania przez szkoły znacznych środków finansowych na zakup cyfrowych pomocy dydaktycznych do wykonywania doświadczeń, gdyż w najbliższych kilku latach dostępne będą unijne środki finansowe, ale przeznaczone właśnie na laboratoria STEM.

 

WIII-2: Nauczać chemii tak aby zainteresować, zachęcać i wspierać

Prowadzący: Ryszard M. Janiuk dr hab. prof. UMCS kierownik Zakładu Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, były Przewodniczący Sekcji Dydaktyki Chemii Polskiego Towarzystwa Chemicznego, autor wielu publikacji z zakresu dydaktyki chemii i podręczników do nauczania chemii, ekspert MEN

Gabriela Osiecka nauczycielka chemii w III Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego STO w Krakowie

Powszechnie wiadomo, zarówno z codziennej praktyki nauczycielskiej, jak i na podstawie badań, że chemia jest przedmiotem nauczania do którego stosunek dużej części uczniów nie jest zbyt pozytywny. Celem warsztatów będzie wymiana doświadczeń służących poprawie tego stanu rzeczy. Skoncentrujemy się przede wszystkim na nauczaniu chemii w zakresie podstawowym w szkołach ponadpodstawowych.  Na wstępie, po krótkim wprowadzeniu, uczestnicy warsztatów będą poproszeni o wskazanie czynników, które ich zdaniem wpływają niekorzystnie na stosunek uczniów do poznawania wiedzy chemicznej. Po analizie zaproponowanych czynników przedstawione zostaną propozycje działań mających na celu ich przezwyciężenie, w tym między innymi:

  • Określenie poziomu wiedzy chemicznej posiadanej przez uczniów po ukończeniu szkoły podstawowej, w celu wyboru optymalnych metod nauczania na kolejnym etapie kształcenia.
  • Przekonanie uczniów o znaczeniu jakie będzie miała znajomość wiedzy chemicznej w ich przyszłym życiu.
  • Zastosowanie rozwiązań metodycznych (doświadczenia, projekty, zadania i inne działania ukazujące zastosowanie wiedzy chemicznej w życiu codziennym) służących stałemu pobudzaniu zainteresowania uczniów poznawaniem wiedzy chemicznej poprzez ukazywanie jej praktycznego znaczenia.

Na zakończenie warsztatów ich uczestnicy przedstawią propozycje sprawdzonych działań wyniesionych z własnej praktyki zawodowej, dzięki którym ich uczniowie chętniej uczą się chemii.

 

 

WIII-3: GraMY – gry planszowe w edukacji

Prowadząca: Małgorzata Krzeczkowska – dr nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Chemii UJ, wieloletni nauczyciel chemii w LO, entuzjastka edukacji nieformalnej i popularyzator nauki. Autorka wielu publikacji i podręczników do nauczania chemii.

Wracając wspomnieniami do czasów dzieciństwa być może przed oczami pojawiają się gry planszowe. Aktualnie pomimo rozwoju technologii i gier video, gry planszowe przeżywają swoisty renesans.  Współczesne nauczanie to przede wszystkim nauczanie interdyscyplinarne, problemowe z wykorzystaniem szerokiej gamy różnorodnych pomocy dydaktycznych i metod kształcenia. Gry planszowe w edukacji, to również dobra metoda na zaktywizowanie i zainteresowanie uczniów (jak i studentów) tematem. Gry nie tylko bawią, ale i stymulują wszechstronny i skuteczny rozwój, poszerzają wiedzę, jak też stwarzają możliwość rozwoju różnych kompetencji; właściwe zastosowane zarówno w domu, jak i w szkole, na uczelni kształtują różnorodne postawy niezależnie od wieku graczy i poziomu edukacji.  Warsztaty stanowią okazję do poznania gier planszowych, które powstały w ramach realizowanego na Wydziale Chemii UJ projektu „O nauce w sposób popularny …”; rozgrywka, rzut kostką? Tak, ale również będzie okazja na przyjęcie roli konstruktora intrygującej gry edukacyjnej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o projekcie, skorzystać z dostępnych, darmowych materiałów, to zaglądnij na stronę: https://tiny.pl/d9rfk.

 

 

WIII-4: Granica pomiędzy teorią a praktyką, czy w szkole da się ją przekroczyć? Na przykładzie badania procesu prowadzącego ostatecznie do otrzymania emulsji w postaci kremu nawilżającego

Prowadząca: Elżbieta Szostak – dr hab. nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Chemii UJ, przewodnicząca Oddziału Krakowskiego Olimpiady Chemicznej, członek Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych, wieloletni nauczyciel chemii. Autorka publikacji dydaktycznych, zbiorów zadań dla licealistów, arkuszy matur próbnych, zadań w podręcznikach szkolnych. Prowadząca zajęcia autorskie na każdym poziomie edukacji chemicznej dla uczniów, studentów i nauczycieli.

Przeglądając fora internetowe na pewno nie raz zdarzyło się nam spotkać z opinią, że na poziomie szkolnym chemia to nauka suchych faktów. Uczniowie nie dostrzegają piękna tej dziedziny, nie rozumiejąc często jaki aspekt aplikacyjny może nieść za sobą wiedza nabywana przez nich w szkole. Na pewno nie jeden z nas nauczycieli stanął więc nieraz przed dylematem, jak zainteresować uczniów chemią i wzbudzić w nich potrzebę pogłębiania wiedzy w tej dziedzinie.

Zamysłem warsztatów jest zaproponowanie jego uczestnikom aktywności, której realizacja pozwoli w sposób namacalny przekonać się o interdyscyplinarnym i aplikacyjnym charakterze nauk przyrodniczych. Uczestnicy warsztatów wcielając się w rolę technologów chemicznych, będą mieli okazję wykorzystać posiadaną przez nich wiedzę z obszaru chemii do zaproponowania możliwych rozwiązań recepturowych na drodze do stworzenia gotowego produktu kosmetycznego. Ponieważ nic tak nie uczy jak realne doświadczenie, zajęcia poza aspektem teoretycznym, będą miały także charakter praktyczny. Efektem końcowym zajęć będzie sporządzenie gotowego produktu kosmetycznego o zamierzonym przeznaczeniu. Działania podjęte w ramach warsztatów zaplanowano tak, by mogły zostać łatwo przeniesione do zastosowań szkolnych. 

 

 

WIII-5: Fenole – niezwykła grupa związków chemicznych

Prowadzące: Anna Makowska dr nauk chemicznych Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka wielu publikacji naukowych prowadząca zajęcia ze studentami z zakresu chemii jądrowej, dydaktyki chemii oraz zajęcia popularyzujące chemię dla studentów wydziałów niechemicznych UW. Zaangażowana w pracę z młodzieżą szkolną m.in. w ramach współpracy przy projektach takich jak Uniwersytet Młodego Chemika czy Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci.

Agnieszka Siporska
dr nauk chemicznych, kieruje Laboratorium Dydaktyki Chemii w Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi zajęcia ze studentami różnych kierunków studiów, kieruje i recenzuje prace dyplomowe między innymi z zakresu dydaktyki chemii. Jest wnioskodawczynią oraz realizatorką wielu projektów edukacyjnych, organizatorką różnych form wsparcia dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i uczniów, autorką licznych publikacji dydaktycznych i naukowych.

Fenole są niezwykle liczną, różnorodną i bardzo ciekawą grupą związków chemicznych, choć szkolne podręczniki chemii prezentują zazwyczaj jedynie właściwości jej sztandarowego przedstawiciela – benzenolu. Związki te występują i wykorzystywane są tak powszechnie, że każdy z nas napotyka je codziennie.

Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie poszukają związków należących do grupy fenoli występujących m.in w popularnych produktach farmaceutycznych, w owocach i warzywach oraz w naparach z ziół, herbat i przypraw. Zaopatrzeni zostaną także w pakiet wiedzy teoretycznej dotyczącej budowy cząsteczek wybranych fenoli, ich występowania, właściwości, czy wpływu na ludzki organizm.

Wykrywanie fenoli w różnych produktach i poszukiwanie informacji na temat budowy ich cząsteczek zastosowań to idealny temat do samodzielnego dociekania wiedzy przez uczniów na lekcjach chemii, czy zajęciach łączących chemię z biologią. Działania powinny obejmować m.in.: określenie właściwości benzenolu i przeprowadzenie reakcji charakterystycznej dla fenoli (próba kontrolna), a następnie wykorzystanie jej do poszukiwania związków fenolowych występujących w popularnych produktach wokół nas (próba badawcza). Praca z tablicami chemicznymi pozwoli na znalezienie związku między budową cząsteczki benzenolu a budową cząsteczek substancji występujących w badanych produktach. Zwiększy to niewątpliwie umiejętności uczniów związane z wnikliwą obserwacją, wyjaśnianiem zachodzących zjawisk i opisywaniem ich poprzez rzetelną dokumentację z wykorzystaniem poprawnej terminologii naukowej.

W Laboratorium Dydaktyki Chemii Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego prowadzone są trwające 30 h eksperymentalne zajęcia ogólnouniwersyteckie „Chemia wokół nas”, które są dedykowane studentom kierunków nieprzyrodniczych Uniwersytetu Warszawskiego. Studenci mają możliwość przeprowadzenia samodzielnie wielu działań eksperymentalnych dotyczących procesów chemicznych i fizycznych, które zachodzą wokół nas, a jedne z zajęć trwające 90 minut poświęcone są właśnie fenolom.