Warsztaty

 

Metoda eduStacji na przykładzie lekcji chemii o tematyce: Atomy i cząsteczki / Budowa atomu, a układ okresowy pierwiastków (klasa 7)

Metoda eduStacji na przykładzie lekcji chemii o tematyce: Pochodne o znaczeniu biologicznym (klasa 8)

Prowadzący: Dariusz Wolski – ekspert rozwiązań edukacyjnych.

Metoda eduStacjiR to innowacyjna forma prowadzenia lekcji, która angażuje uczniów i wdraża ich do przejmowania odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Warsztaty obfitują w praktyczne ćwiczenia stymulujące ciekawość poznawczą uczniów, indywidualizację nauczania, tutoring rówieśniczy oraz samokontrolę poprawności wykonania zadania. Wszystkie zadania zostały napisane przez doświadczonych nauczycieli praktyków i sprawdzone w pracy z uczniami klas V-VIII szkół podstawowych. Nasze zajęcia zawierają zadania w pełni skorelowane z obowiązującymi podręcznikami wiodących wydawnictw, dzięki czemu założenia i sposób realizacji lekcji metodą eduStacjiR pozwala realizować cele aktualnej podstawy programowej. Metoda ta rozwija warsztat pracy, daje szansę doświadczać nowej roli współpracy z uczniami i przynosi satysfakcję z każdej lekcji. Nauka odbywa się w atmosferze wyzwalającej w uczniach wszystko to, co w nich najlepsze. Ważnym atutem jest wprowadzenie różnorodnych pomocy dydaktycznych i form aktywności do danego zagadnienia. Wszystkie zadania zostały napisane przez doświadczonych nauczycieli praktyków i sprawdzone w pracy z uczniami. Głęboko wierzymy, że wspólne zajęcia zwiększą odpowiedzialność uczniów za własny proces nauki.

Zobacz więcej

 
 

 

Wykorzystanie kalkulatorów na lekcji chemii i egzaminie maturalnym - nowoczesne podejście do edukacji

Prowadząca: Anna Władkowska nauczycielka chemii w II Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Lesznie oraz w Szkole Podstawowej nr 7 im. Wojska Polskiego w Lesznie, nauczycielka konsultantka w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie, egzaminatorka OKE w zakresie chemii.

W kontekście transformacji cyfrowej, kalkulatory stanowią kluczowe narzędzie w nauczaniu chemii, umożliwiając nauczycielom i uczniom efektywniejsze przyswajanie wiedzy i przygotowanie do egzaminu maturalnego. Warsztaty prowadzone przez Annę Władkowską, doświadczoną nauczycielkę chemii i egzaminatorkę OKE, mają na celu zapoznanie uczestników z aktualnymi wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz praktycznym wykorzystaniem kalkulatorów owych w edukacji chemicznej. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne umiejętności niezbędne do integracji kalkulatorów w procesie dydaktycznym. Warsztaty dostarczą materiałów dydaktycznych wspierających nauczycieli w codziennej pracy, a także będą okazją do wymiany doświadczeń i pomysłów na efektywne wykorzystanie technologii w edukacji chemicznej.

 

Nowoczesna dydaktyka, czyli cyfrowa technologia pomiarów na lekcjach chemii i STEM

Prowadzący: Tomasz Sobiepan – PASCO Product Manager

Cyfrowe pomiary w doświadczeniach na lekcjach, to nowoczesna dydaktyka chemii, nastawiona na przygotowanie uczniów do tego, co ich spotka na przyszłym rynku pracy. Zalet stosowania tej metody jest wiele, a najważniejsze z nich zostaną zademonstrowane z udziałem uczestników podczas warsztatów i opatrzone komentarzami, także dotyczącymi ich ograniczeń. Oprócz przygotowania uczniów do tego, co będzie im naprawdę potrzebne, technologia cyfrowa stosowana podczas doświadczeń pozwala między innymi na dydaktyczne wykorzystanie naturalnego dla obecnej młodzieży sposobu poznawania świata, szybszą i bardziej obrazową analizę wyników eksperymentu, rozwijanie umiejętności TIK oraz kompetencji kluczowych, budowanie intuicji matematycznych (na przykład dotyczących wykresów), a także szczególnie skuteczne motywowanie uczniów do poznawania praw przyrody. Niektórzy producenci cyfrowych systemów urządzeń dydaktycznych (np. PASCO https://pasco.com.pl) zintegrowali także oprogramowanie do obsługi czujników i analizy wyników z kodowaniem, co pozwala (choć nie jest to konieczne) na wzbogacenie metod nauczania chemii o elementy programowania i doświadczeń sterowanych cyfrowo. Pozwala to także na pełne i praktyczne wprowadzenie metodyki STEM w całej szkole, bez konieczności zakładania, że wszyscy nauczyciele znają się na wszystkim. Na lekcjach różnych przedmiotów bądź zajęć dodatkowych stosuje się bowiem do tego samego zagadnienia przyrodniczego odrębne moduły oprogramowania, co skutkuje pogłębieniem zrozumienia tych zagadnień przez uczniów i z ich punktu widzenia jest spójne.
Dodatkową zaletą takich systemów jest możliwość pozyskania przez szkoły znacznych środków finansowych na zakup cyfrowych pomocy dydaktycznych do wykonywania doświadczeń, gdyż w najbliższych kilku latach dostępne będą unijne środki finansowe, ale przeznaczone właśnie na laboratoria STEM.

 

Nauczać chemii tak aby zainteresować, zachęcać i wspierać

Prowadzący: Ryszard M. Janiuk dr hab. prof. UMCS kierownik Pracowni Dydaktyki Chemii Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, były Przewodniczący Sekcji Dydaktyki Chemii Polskiego Towarzystwa Chemicznego, autor wielu publikacji z zakresu dydaktyki chemii i podręczników do nauczania chemii, ekspert MEN

Gabriela Osiecka nauczycielka chemii w III Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego STO w Krakowie

Powszechnie wiadomo, zarówno z codziennej praktyki nauczycielskiej, jak i na podstawie badań, że chemia jest przedmiotem nauczania do którego stosunek dużej części uczniów nie jest zbyt pozytywny. Celem warsztatów będzie wymiana doświadczeń służących poprawie tego stanu rzeczy. Skoncentrujemy się przede wszystkim na nauczaniu chemii w zakresie podstawowym w szkołach ponadpodstawowych.  Na wstępie, po krótkim wprowadzeniu, uczestnicy warsztatów będą poproszeni o wskazanie czynników, które ich zdaniem wpływają niekorzystnie na stosunek uczniów do poznawania wiedzy chemicznej. Po analizie zaproponowanych czynników przedstawione zostaną propozycje działań mających na celu ich przezwyciężenie, w tym między innymi:

  • Określenie poziomu wiedzy chemicznej posiadanej przez uczniów po ukończeniu szkoły podstawowej, w celu wyboru optymalnych metod nauczania na kolejnym etapie kształcenia.
  • Przekonanie uczniów o znaczeniu jakie będzie miała znajomość wiedzy chemicznej w ich przyszłym życiu.
  • Zastosowanie rozwiązań metodycznych (doświadczenia, projekty, zadania i inne działania ukazujące zastosowanie wiedzy chemicznej w życiu codziennym) służących stałemu pobudzaniu zainteresowania uczniów poznawaniem wiedzy chemicznej poprzez ukazywanie jej praktycznego znaczenia.

Na zakończenie warsztatów ich uczestnicy przedstawią propozycje sprawdzonych działań wyniesionych z własnej praktyki zawodowej, dzięki którym ich uczniowie chętniej uczą się chemii.

 

 

STEM vs. kreatywność

Prowadząca: Małgorzata Krzeczkowska – dr nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Chemii UJ, wieloletni nauczyciel chemii w LO, entuzjastka edukacji nieformalnej i popularyzator nauki. Autorka wielu publikacji i podręczników do nauczania chemii.

World Economic Forum wskazuje na kreatywność, innowacyjność i oryginalność w rankingu 10 najistotniejszych kompetencji człowieka już w 2025 roku.  Chemia, podobnie jak inne nauki przyrodnicze, wyzwala naturalną dla naszego gatunku homo sapiens ciekawość poznawania świata. Kreatywność chemików warto podziwiać nie tylko przez pryzmat piękna teorii chemicznych, ale przede wszystkim w finezji przeprowadzanych eksperymentów. Mendelejew powiedział „Nauka zaczyna się wtedy, gdy zaczynamy mierzyć”.

Czym jest kreatywność? Kreatywność to aktywność twórcza, wykonywanie czegoś nowego, nietypowego i oryginalnego. Jeżeli zgadzasz się z tą definicją przyjdź na warsztaty, których głównych celem jest rozwijanie kreatywności podczas pracy grupowej. No właśnie – grupa czy zespół? O tym również podyskutujemy na spotkaniu. Think creative! Jeżeli powtarzasz to sobie, swoim uczniom lub studentom, to przyjdź na warsztaty, na których stworzymy coś nowego i wartościowego zgodnie z podejściem STEM i w duchu idei zero waste. Będziemy mierzyć i wychodzić poza to, co już było.

 

 

GraMY – gry planszowe w edukacji

Prowadząca: Małgorzata Krzeczkowska – dr nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Chemii UJ, wieloletni nauczyciel chemii w LO, entuzjastka edukacji nieformalnej i popularyzator nauki. Autorka wielu publikacji i podręczników do nauczania chemii.

Wracając wspomnieniami do czasów dzieciństwa być może przed oczami pojawiają się gry planszowe. Aktualnie pomimo rozwoju technologii i gier video, gry planszowe przeżywają swoisty renesans.  Współczesne nauczanie to przede wszystkim nauczanie interdyscyplinarne, problemowe z wykorzystaniem szerokiej gamy różnorodnych pomocy dydaktycznych i metod kształcenia. Gry planszowe w edukacji, to również dobra metoda na zaktywizowanie i zainteresowanie uczniów (jak i studentów) tematem. Gry nie tylko bawią, ale i stymulują wszechstronny i skuteczny rozwój, poszerzają wiedzę, jak też stwarzają możliwość rozwoju różnych kompetencji; właściwe zastosowane zarówno w domu, jak i w szkole, na uczelni kształtują różnorodne postawy niezależnie od wieku graczy i poziomu edukacji.  Warsztaty stanowią okazję do poznania gier planszowych, które powstały w ramach realizowanego na Wydziale Chemii UJ projektu „O nauce w sposób popularny …”; rozgrywka, rzut kostką? Tak, ale również będzie okazja na przyjęcie roli konstruktora intrygującej gry edukacyjnej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o projekcie, skorzystać z dostępnych, darmowych materiałów, to zaglądnij na stronę: https://tiny.pl/d9rfk.

 

Inspiracje edukacyjne dla nauczycieli chemii uczących w szkole podstawowej

Prowadząca: Izabella Radziuk-Śliwińska nauczycielka chemii w III LO w Gdyni

Serdecznie zapraszam na spotkanie podczas którego wymienimy się myślami, podzielimy dobrymi praktykami, porozmawiamy o tym, co nie wyszło. Jeżeli poszukujesz ciekawych inspiracji edukacyjnych, czujesz, że pomysły na urozmaicenie i wzbogacenie lekcji o dodatkowe walory powoli się kończą, z pewnością będziesz zadowolony z wyboru tego bloku zajęć. Będzie nie tylko cyfrowo, ale również analogowo oraz interdyscyplinarnie. W trakcie spotkania opowiem o wykorzystywanych przeze mnie metodach aktywizujących, realizowanych projektach i inspiracjach metodycznych, które czerpię od nauczycieli humanistów. Jeżeli słowa takie jak Plickers, kropkokracja czy Mystery Skype są dla Ciebie nowością, istnieje duża szansa, że z warsztatów wyjdziesz z głową pełną pomysłów i prawdziwą edumocą.

 

 

Wykorzystanie technik chromatograficznych na lekcjach chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych

Prowadzące: Anna Chachaj-Brekiesz – dr nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Chemii Ogólnej UJ. Współautorka wielu publikacji naukowych oraz zgłoszeń patentowych. Prowadzi konwersatoria i ćwiczenia laboratoryjne z Chemii Ogólnej i Analitycznej dla studentów kierunków przyrodniczych UJ oraz warsztaty z uczniami liceum.

Katarzyna Makyła-Juzak   dr nauk chemicznych, starszy wykładowca w Zakładzie Chemii Ogólnej Wydziału Chemii UJ. Autorka wielu publikacji naukowych, a także innowacyjnych materiałów dydaktycznych przeznaczonych do realizacji zajęć ze studentami UJ. Prowadzi warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych objętych patronatem Wydziału Chemii UJ.

W ramach warsztatów przedstawiony zostanie scenariusz zajęć laboratoryjnych z użyciem metod chromatografii bibułowej (rozdział barwników syntetycznych np. z tuszu pisaków) oraz chromatografii cienkowarstwowej (ekstrakcja i rozdział naturalnych barwników roślinnych oraz identyfikacja naturalnych substancji zapachowych w olejkach eterycznych). W wyniku przeprowadzenia szeregu prostych eksperymentów uczestnicy warsztatów będą mieć szansę na omówienie zagadnień takich jak: i) dobór warunków eksperymentalnych do rozdziału barwników syntetycznych, ii) metody identyfikacji barwników naturalnych zawartych w różnych ekstraktach roślinnych, iii) metody identyfikacji bezbarwnych, naturalnych substancji zapachowych na podstawie wyników chromatografii cienkowarstwowej. Zapraszamy serdecznie wszystkich zainteresowanych do udziału w warsztatach oraz dyskusji praktycznych aspektów wprowadzenia zajęć z chromatografii do szkół.

 

Umiejętności coachingowe ułatwiające pracę nauczyciela

Prowadząca: Maria Perłowska – doradca metodyczny w Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, nauczycielka chemii w Liceum Ogólnokształcące nr XV we Wrocławiu

Podczas warsztatów „Umiejętności coachingowe ułatwiające pracę nauczyciela", doskonalona będzie umiejętność komunikacji z wykorzystaniem technik coachingowych. Uczestnicy spotkania uzyskają informację na temat coachingu, jako jednej z metod wsparcia. Poznają podstawowe narzędzia stosowanie w coachingu oraz zdobędą informację na temat udzielania konkretnej, odwołującej do pozytywów informacji zwrotnej.

 

 

Granica pomiędzy teorią a praktyką, czy w szkole da się ją przekroczyć?

Prowadząca: Elżbieta Szostak – dr hab. nauk chemicznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Chemii UJ, przewodnicząca Oddziału Krakowskiego Olimpiady Chemicznej, członek Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych, wieloletni nauczyciel chemii. Autorka publikacji dydaktycznych, zbiorów zadań dla licealistów, arkuszy matur próbnych, zadań w podręcznikach szkolnych. Prowadząca zajęcia autorskie na każdym poziomie edukacji chemicznej dla uczniów, studentów i nauczycieli.

Przeglądając fora internetowe na pewno nie raz zdarzyło się nam spotkać z opinią, że na poziomie szkolnym chemia to nauka suchych faktów. Uczniowie nie dostrzegają piękna tej dziedziny, nie rozumiejąc często jaki aspekt aplikacyjny może nieść za sobą wiedza nabywana przez nich w szkole. Na pewno nie jeden z nas nauczycieli stanął więc nieraz przed dylematem, jak zainteresować uczniów chemią i wzbudzić w nich potrzebę pogłębiania wiedzy w tej dziedzinie.

Zamysłem warsztatów jest zaproponowanie jego uczestnikom aktywności, której realizacja pozwoli w sposób namacalny przekonać się o interdyscyplinarnym i aplikacyjnym charakterze nauk przyrodniczych. Uczestnicy warsztatów wcielając się w rolę technologów chemicznych, będą mieli okazję wykorzystać posiadaną przez nich wiedzę z obszaru chemii do zaproponowania możliwych rozwiązań recepturowych na drodze do stworzenia gotowego produktu kosmetycznego. Ponieważ nic tak nie uczy jak realne doświadczenie, zajęcia poza aspektem teoretycznym, będą miały także charakter praktyczny. Efektem końcowym zajęć będzie sporządzenie gotowego produktu kosmetycznego o zamierzonym przeznaczeniu. Działania podjęte w ramach warsztatów zaplanowano tak, by mogły zostać łatwo przeniesione do zastosowań szkolnych.