dr hab. Paweł Bernard, prof. UJ
Jednostka: Zakład Dydaktyki Chemii, Wydział Chemii, Uniwersytet Jagielloński
Specjalizacja: Dydaktyka chemii na poziomie szkoły wyższej i szkoły średniej. Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w edukacji.
Pełnione funkcje:
- Przewodniczący Zarządu Sekcji Dydaktyki Chemii Polskiego Towarzystwa Chemicznego od 2022.
- Koordynator ds. przygotowania studentów Wydziału Chemii UJ do wykonywania zawodu nauczyciela od 2019 roku.
- Kierownik studiów podyplomowych „Chemia dla nauczycieli" na Wydziale Chemii UJ od 2012 roku.
Wykształcenie
2023 | Habilitacja Uniwersytet Karola w Pradze, Wydział Przyrodniczy Specjalizacja: dydaktyka chemii Rozprawa hablitacyjna: 'Incorporation of Inquiry-Based Learning (IBL) into Chemistry Teaching at Various Levels of Education' Stopień nadano: 01.06.2023 |
2005 - 2009 | Studia doktoranckie Uniwersytet Jagielloński, Wydział Chemii Zakład Dydaktyki Chemii oraz Zakład Fizyki Chemicznej Praca doktorska: "Badanie polimorfizmu wybranych związków typu [M(DMSO)6] (ClO4)2 gdzie: M = Sr, Mg i opracowanie wyników pod kątem wykorzystania ich w zajęciach dydaktycznych ze spektroskopii ciała stałego i przemian fazowych" Stopień nadano: 25.11.2009 |
2000 - 2005 | Studia magisterskie Uniwersytet Jagielloński, Wydział Chemii Kierunek: Chemia Panel specjalizacyjny: Chemia nowych materiałów i kataliza. Praca magisterska: "Opracowanie pomocy multimedialnych wspomagających nauczanie chemii w liceum ogólnokształcącym (chemia organiczna)" wykonana w Zakładzie Dydaktyki Chemii UJ |
Zainteresowania badawcze
- Wdrażanie i badanie efektywności nowych metod nauczania oraz pomocy dydaktycznych.
- Nauczanie oparte na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów.
- Wykorzystanie oceny kształtującej w nauczaniu chemii.
- Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej na różnych poziomach edukacyjnych.
- Wykorzystanie druku 3D w nauczaniu chemii.
- Zastosowanie pomiarów obciążenia poznawczego w badaniu efektywności metod oraz pomocy dydaktycznych.
- Badania wizerunku nauki i naukowców.
Projekty
Lata realizacji |
Tytuł projektu Program |
Instytucja finansująca |
2024-2026 |
Odkrywaj z nami chemię (NdS-II/SP/0079/2024/01) Nauka dla Społeczeństwa II |
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
2023-2025 |
Wpływ pracy w 3D w rzeczywistej, rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości na obciążenie poznawcze związane z zmianą reprezentacji podczas tworzenia modeli cząsteczek chemicznych (2022/45/P/HS6/04277) POLONEZ BIS Rola w projekcie: opiekun/mentor |
Narodowe Centrum Nauki |
2023-2024 |
XVIII Szkoła Dydaktyki Chemii (KONF/SN/0444/2023/01) Doskonała Nauka II - Wsparcie konferencji naukowych |
Ministerstwo Edukacji i Nauki |
2022-2024 |
Wideoblog popularyzujący chemię (SONP/SP/549279/2022) Społeczna odpowiedzialność nauki |
Ministerstwo Edukacji i Nauki |
2020-2022 |
Kształtowanie postaw badawczych dzieci i młodzieży (POWR.03.01.00-IP.08-00-MOC/18) Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 |
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
2019-2020 |
Systemy edukacyjne do rysowania modeli figur geometrycznych i związków chemicznych w technologii ręcznego druku 3D (11.2019-2019.05.27) Inkubator innowacyjności 2.0 |
Centrum Transferu Technologii UJ |
2017-2018 |
Wdrożenie elementów technologii druku trójwymiarowego do programu kształcenia nauczycieli chemii (291552-06) Rektorski Fundusz Rozwoju Dydaktyki „Ars Docendi” |
Uniwersytet Jagielloński |
2013-2015 |
Strategie oceniania uczniów pracujących metodami samodzielnego odkrywania wiedzy w naukach przyrodniczych (2887/7PR/2013/2) Projekty współfinansowane |
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
2012-2015 |
SAILS – Strategies for Assessment of Inquiry Learning in Science (289085) 7. Program Ramowy UE Rola w projekcie: koordynacja grupy polskiej |
Komisja Europejska |
Wybrane publikacje
M. Babinčáková, P. Bernard
Evolution after the Revolution: How Classical and Online School Chemistry Teaching Has Changed during the COVID-19 Pandemic?
Journal of Chemical Education, 2024, 101, 3, 963–972,
https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00906
M. Babinčáková, M. Ganajová, P. Bernard
Introduction of Formative Assessment Classroom Techniques (FACTs) to School Chemistry Teaching: Teachers’ Attitudes, Beliefs, and Experiences
Journal of Chemical Education, 2023, 100, 9, 3276–3290
https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00591
P. Bernard, P. Stelmachowski, P. Broś, W. Makowski, A. Kotarba
Demonstration of the Influence of Specific Surface Area on Reaction Rate in Heterogeneous Catalysis
Journal of Chemical Education 2021, 98, 3, 935–940
https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c01101
M. Babinčáková, P. Bernard
Online Experimentation during COVID-19 Secondary School Closures: Teaching Methods and Student Perceptions
Journal of Chemical Education 2020, 97(9), 3295-3300
https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00748
P. Bernard, K. Dudek-Różycki
The Impact of Professional Development in Inquiry- Based Methods on Science Teachers' Classroom Practice
Journal of Baltic Science Education 2020, 19(2), 201-219
https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.201
P. Bernard, J. D. Mendez
Low-Cost 3D-Printed Polarimeter
Journal of Chemical Education 2020, 97(4), 1162-1166
https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b01083
M. Babinčáková, M. Ganajová, I. Sotáková, P. Bernard
Influence of formative assessment classroom techniques (FACTs) on student’s outcomes in chemistry at secondary school
Journal of Baltic Science Education 2020, 19(1), 36-49
https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.36
P. Bernard, J. D. Mendez
Drawing in 3D: Using 3D printer pens to draw chemical models
Biochemistry and Molecular Biology Education 2020, 48(3), 253-258
https://doi.org/10.1002/bmb.21334
P. Bernard, K. Dudek-Różycki
Influence of training in inquiry-based methods on in-service science teachers’reasoning skills
Chemistry Teacher International 2019, 1(2), 1-12
https://doi.org/10.1515/cti-2018-0023
P. Bernard, K. Dudek-Różycki, K. Orwat
Integration of inquiry-based instruction with formative assessment: the case of experienced chemistry teachers
Journal of Baltic Science Education 2019, 18(2), 184-196
https://doi.org/10.33225/JBSE/19.18.184
K. Orwat, P. Bernard, S. Wróblewski, J. D. Mendez
Traditional vs. UV-cured coatings – an inquiry-based experiment for introducing green chemistry
Macedonian Journal of Chemistry and Chemical Engineering 2018, 37(2), 215-224
https://doi.org/10.20450/mjcce.2018.1512
P. Bernard, P. Broś, A. Migdał-Mikuli
Influence of blended learning on outcomes of students attending a general chemistry course: summary of a five-year-long study
Chemistry Education Research and Practice 2017, 18, 682-690
https://doi.org/10.1039/C7RP00040E
P. Bernard, K. Dudek
Revisiting students' perceptions of research scientists – outcomes of an Indirect Draw-a-Scientist Test (InDAST)
Journal of Baltic Science Education 2017, 16(4), 562-575
https://doi.org/10.33225/jbse/17.16.562
K. Orwat, P. Bernard, A. Migdał-Mikuli
Alternative conceptions of common salt hydrolysis among upper-secondary-school students
Journal of Baltic Science Education 2017, 16(1) 64-76
https://doi.org/10.33225/jbse/17.16.64
K. Orwat, P. Bernard, A. Migdał-Mikuli
Obtaining and Investigating Amphoteric Properties of Aluminum Oxide in a Hands-On Laboratory Experiment for High School Students
Journal of Chemical Education 2016, 93(5), 906–909
https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00314
P. Bernard, I. Maciejowska, M. Krzeczkowska, E. Odrowąż
Influence of In-service Teacher Training on their Opinions about IBSE
Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015, 177, 88-99
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.343
K. Dudek, P. Bernard
Polish lower and upper secondary school students' conceptions of a scientist
Problems of Education in the 21st Century 2015; 63(63), 40-52
https://doi.org/10.33225/pec/15.63.40
E. Szostak, A. Migdał-Mikuli, P. Bernard
Low-temperature phase transitions in [Cd(DMSO)6](BF4)2 studied by differential scanning calorimetry, X-ray single crystal diffraction and infrared absorption spectroscopy
Journal of Molecular Structure 2015, 1092, 81-88
https://doi.org/10.1016/j.molstruc.2015.02.058
A. Migdał-Mikuli, E. Szostak, P. Bernard
Thermal analysis, phase transitions and molecular reorientations in [Sr(OS(CH3)2)6](ClO4)2
Journal of Thermal Analysis and Calorimetry 2014, 115(1), 443-449
https://doi.org/10.1007/s10973-013-3209-x
P. Bernard, I. Maciejowska, E. Odrowąż, K. Dudek, R. Geoghegan
Introduction of inquiry based science education into polish science curriculum – general findings of teachers' attitude
Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology 2012, 17 (1-2), 49–59
https://doi.org/10.2478/cdem-2013-0004
Patenty
- P. Bernard Szablon do wspomagania rysowania przestrzennego. Numer patentu: Pat.240211, data publikacji patentu: 28.02.2022
- P. Bernard, J. D. Mendez ‘A Modular Modelling Kit for Drawing Geometric Structures’. Appl. PCT/PL2018/050019, 11.05.2018, Numer patentu: EP 3790635, data publikacji patentu: 29.03.2023
Monografie/podręczniki/zbiory zadań
- E. Szostak, E.Odrowąż, M. Krzeczkowska, J. Hetmańczyk, P. Bernard Chemia. Zbiór zadań. Liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony. Klasa 4, WSiP 2022
- E. Szostak, E.Odrowąż, M.Krzeczkowska, P. Bernard Chemia. Zbiór zadań. Liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony. Klasa 3, WSiP 2021
- E. Szostak, E. Odrowąż, M. Krzeczkowska, P. Bernard, J. Hetmańczyk Chemia. Zbiór zadań. Liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony. Klasa 2, WSiP 2020
- E. Szostak, E. Odrowąż, M. Krzeczkowska, P. Bernard, J. Hetmańczyk Chemia. Zbiór zadań. Liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony. Klasa 1, WSiP 2019
- P. Bernard, I. Maciejowska Eds., Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych, Wydział Chemii UJ 2016, ISBN 978-83-943754-8-5
- P. Bernard Ed. „Materiały dydaktyczne projektu SAILS. Tom 2" Wydział Chemii UJ 2015, ISBN 978-83-943754-3-0
- P. Bernard Ed. „Materiały dydaktyczne projektu SAILS. Tom 1" Wydział Chemii UJ 2015, ISBN 978-83-943754-4-7
Wybrane wykłady na zaproszenie
- P. Bernard ‘Enhancing Chemical Education with 3D Printing’ 15 European Conference on Research in Chemical Education ECRICE 2022 11-13.07.2022 Rehovot, Israel
- P. Bernard ‘Raising Awareness of Inquiry-Based Methods via Massive Open Online Course: Shape of the Course and Participants‘ Reflections’ 10th International Conference on Research in Didactics of the Sciences, DidSci+ 2022, 26-29.06.2022 Košice, Slovakia
- P. Bernard, M. Babinčáková 'Teaching and learning chemistry at the secondary school level during the pandemic: How teachers deal with experiments and how students perceive those efforts' Chemical Education Seminar, 09.09.2020, PURDUE University (Webinar)
- P. Bernard, K. Dudek, K. Orwat, I. Maciejowska, O. Finlayson 'Introduction of IBSE and its Assessment into School Practice – Aims, Challenges and Limitations', 2nd African Conference on Research in Chemical Education 22-27.11.2015 Thohoyandou, South Africa
- P. Bernard ‘How to implement a blended system of education on a large scale?' Second Conference on Research and Education: Challenges for Contemporary Biology, Biotechnology and Environmental Protection 07 III 2011 Poznań
- P. Bernard „Internetowe wspomaganie kursów chemicznych na Wydziale Chemii UJ" E-learning w kształceniu chemicznym na poziomie szkolnictwa wyższego 11 III 2011 Poznań
- P. Bernard, P. Broś ‘The use of the elements of distance learning on various levels of chemistry education – reasons, goals, forms of realization' Distance Learning in Applied Informatics 28 – 29 V 2008 Nitra, Slovakia
Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023
Kontakt
dr hab. Paweł Bernard, prof. UJ
Zakład Dydaktyki Chemii
Wydział Chemii UJ
ul. Gronostajowa 2
30-387 Kraków
pokój D2-03
tel.: +48 12 686 24 32
e-mail: pawel.bernard@uj.edu.pl