Wykłady i Wykładowcy

 

Wykład inauguracyjny: Ocena właściwości aplikacyjnych preparatów kosmetycznych

Prof. dr hab. Izabela Nowak – Prezes Polskiego Towarzystwa Chemicznego, kierownik Zakładu Chemii Stosowanej Wydziału Chemii UAM. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół syntezy i modyfikacji nowych uporządkowanych mezoporowatych materiałów; syntezy wysokowartościowych i masowych chemikaliów z użyciem heterogenicznych katalizatorów, w tym z użyciem biomasy; nowatorskich metod analitycznych w zakresie chemii kosmetycznej, farmaceutycznej i stosowanej; nowoczesnych strategii preparatyki i badania kosmetyków oraz kosmeceutyków. Jest laureatką wielu nagród: Polskiego Klubu Katalizy; Fundacji im S. Batorego; Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Towarzystwa Naukowego Warszawskiego; nagrody Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego/IUPAC „Distinguished Women in Chemistry/Chemical Engineering”, Medalu Okolicznościowego PTChem oraz kilkukrotnie Rektora UAM.

Źródło zdjęcia: https://chemia.amu.edu.pl
 

 

Wykład i pokaz doświadczeń: Kiedy chemik pomaga Temidzie, czyli słów kilka o chemii sądowej

Dr hab. Michał Woźniakiewicz, prof. UJ – absolwent Wydziału Chemii UJ; kierownik Pracowni Chemii Sądowej;  współautor pokazów dla uczniów „Chemik na miejscu zbrodni” oraz „Chemiczny escape room”; przewodniczący grupy roboczej Chemistry in every day life sieci European Chemistry Thematic Network; wykonawca i kierownik zadań projektów dydaktycznych Erasmus+;  uczestniczy w realizacji działań w ramach programu strategicznego „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” w Uniwersytecie Jagiellońskim; w pracy badawczej zajmuje się metodami separacyjnymi oraz elektrokinetycznymi stosowanymi w oznaczaniu substancji toksycznych i psychoaktywnych w roślinach, badaniem mikrośladów oraz badaniami z zakresu analityki i roli krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych w chorobach układu pokarmowego.

Autorka zdjęcia: Beata Wyżga

 

Obraz zawierający Ludzka twarz, osoba, krawat, człowiekWykład I: Podstawa programowa w obliczu współczesnych wyzwań

Dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ – Prorektor Uniwersytetu Łódzkiego do spraw studentów i jakości kształcenia, kierownik Zakładu Dydaktyki Chemii i Popularyzacji Nauki na Wydziale Chemii Uniwersytetu Łódzkiego. Główne badania naukowe prowadzi w dziedzinie nauki chemiczne, w dyscyplinie chemia, ukierunkowane na opracowanie nowych metod analitycznych wykorzystywanych do oznaczania związków biologicznie czynnych. Drugim nurtem zainteresowań naukowych jest badanie umiejętności złożonych uczniów/studentów w nauczaniu chemii. W latach 2015-2021 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Dydaktyki Chemii Polskiego Towarzystwa Chemicznego. Wchodzi w skład zarządu Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej. Jest członkiem zespołów ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących nauczania chemii, a w latach 2015-2019 był członkiem Rady Naukowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Źródło zdjęcia: https://naszrektor.pl/nasz-zespol/dr-hab-robert-zakrzewski/

 

Wykład II: Neurochemia chemii do nauki chemii

Dr Wojciech Glac, prof. UG   jest neurobiologiem, nauczycielem akademickim, pasjonatem uczenia i zapalonym popularyzatorem nauki. W pracy nauczyciela stara się projektować skuteczne procesy uczenia się, bazując na aktywnych metodach uczenia, opierając się na wiedzy z zakresu neuronauk. Jest ekspertem w Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego. Każdego roku prowadzi kilkadziesiąt wykładów popularnonaukowych o tematyce neurobiologicznej, od 14 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście i jest laureatem nagrody „Popularyzator Nauki” w kategorii naukowiec w prestiżowym konkursie serwisu Nauka w Polsce PAP oraz MNiSW.

Źródło zdjęcia: https://cddit.ug.edu.pl

 

Wykład III: Chemia i technologia materiałów dla transformacji energetycznej

Dr hab. Marcin Molenda, prof. UJ – Kierownik Zespołu Technologii Materiałów i Nanomateriałów, profesor uczelni na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Członek Rady Klimatycznej UJ. Prezes Rady Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii „PolStorEn”. Współzałożyciel (2014) i Prezes Zarządu spółki MarCelLi Adv Tech Sp. z o.o. – startup technologiczny powołany do komercjalizacji opracowanych na UJ technologii materiałowych do bezpiecznych i zrównoważonych akumulatorów litowo-jonowych. Specjalizuje się w projektowaniu, syntezie, charakterystyce oraz technologii zaawansowanych materiałów funkcjonalnych, nanomateriałów i (nano)kompozytów (w tym z wykorzystaniem polimerów syntetycznych i naturalnych) do zrównoważonego magazynowania i przetwarzania energii, w szczególności w technologii akumulatorów litowo-jonowych i sodowo-jonowych (Li-ion, Na-ion) oraz katalitycznego usuwania lotnych związków organicznych (LZO). Jest współautorem 143 oryginalnych prac naukowych (h=26, ponad 1860 cytowań) oraz 38 udzielonych patentów (zagranicznych i krajowych) i 2 zgłoszeń patentowych. Wypromował 3 doktorów, 52 magistrów i 27 licencjatów.

 

Wykład IV: Czego nie zauważamy? Zmieniająca się rola nauczyciela w dobie dostępu do wiedzy i AI

Dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG – Liderka zespołu Centrum Nowoczesnej Edukacji na Politechnice Gdańskiej, biolożka, wykładowczyni, projektantka ekosystemów uczenia się w oparciu o najnowsze wyniki badań neuronaukowych. Projektuje i wdraża niestandardowe metody dydaktyczne i programy doceniania nauczycieli. Jest pomysłodawczynią i organizatorką m.in. Konferencji Dydaktyki Akademickiej „Ideatorium”.

Źródło zdjęcia: www.joannamytnik.com

 

 

Wykład V: Znaczenie chemii w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju – wybrane przykłady

Dr hab. Katarzyna Hąc-Wydro, prof. UJ – absolwentka studiów chemicznych na Wydziale Chemii UJ; nauczyciel akademicki i naukowiec zaangażowany w popularyzację nauki wśród młodzieży i seniorów. Kierownik Zakładu Chemii Środowiska na Wydziale Chemii UJ; uczestniczy w realizacji działań w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” na Uniwersytecie Jagiellońskim w jednym z priorytetowych obszarów badawczych (POB): „Antropocen”; kieruje Zespołem badawczym. W pracy naukowej aktualnie koncentruje się na badaniu wpływu substancji toksycznych na modelowe układy membranowe oraz poszukiwaniu naturalnych substancji do zastosowania jako eko-zamienniki (naturalne konserwanty, pestycydy).

 

Wykład VI: Zastosowanie druku 3D w nauczaniu chemii

Dr hab. Paweł Bernard, prof. UJ – przewodniczący Sekcji Dydaktyki Chemii PTCh, kierownik studiów podyplomowych i przygotowania studentów Wydziału Chemii UJ do zawodu nauczyciela. Zajmuje się badaniami z zakresu dydaktyki chemii, m. in. badaniem skuteczności nowoczesnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod opartych na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów. Autor ponad 50 publikacji z dydaktyki chemii i wielu projektów edukacyjnych, popularyzator nauki, autor wideoblogu: www.chemvlog.pl.