Elementy ekologii i ochrony środowiska
Nazwa modułu kształcenia | Elementy ekologii i ochrony środowiska |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł | Wydział Chemii |
Kod modułu |
|
Język modułu kształcenia | polski |
Efekty kształcenia dla modułu kształcenia | Dysponuje wiedzą z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na realizację tych zagadnień podczas nauczania chemii w gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych. Zna przepisy dotyczące składowania i wykorzystania i utylizacji substancji chemicznych w pracowni szkolnej. Dysponuje wiedzą pozwalającą wykazać interdyscyplinarny charakter chemii, jej najnowsze osiągnięcia i różnorodne zastosowanie we współczesnym świecie oraz wpływ przemysłu i technologii chemicznej na środowisko. Korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji. Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych. Dostrzega problemy społeczne i środowiskowe oraz właściwe na nie reaguje. |
Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny) | obowiązkowy |
Semestr | III semestr |
Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł | dr Iwona Maciejowska, |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł | dr Iwona Maciejowska, dr Paweł Bernard |
Sposób realizacji | Wykład |
Wymagania wstępne i dodatkowe | Brak wymagań wstępnych |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia | Wykład - 15h.
|
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi | 2 punktów ECTS
|
Bilans punktów ECTS | Udział w wykładzie - 15h. Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury - 40h. Przygotowanie do egzaminu dyplomowego - 20h Łączny nakład pracy: 75 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne | Wykład informacyjny, heureza, dyskusja, praca w grupach. |
Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów | Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, egzamin dyplomowy. |
Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu | Wykład – ocenianie ciągłe (bez oceny)
|
Treści modułu kształcenia | Edukacja środowiskowa. Biosfera i różnorodność biologiczna – zakres tych pojęć; jak je rozumieć i chronić. Zagrożenia środowiska przyrodniczego, metody zapobiegania i sposoby usuwania negatywnych następstw degradacji i dewastacji środowiska. Zasady zrównoważonego rozwoju. Ochrona środowiska w najbliższym otoczeniu (dom, szkoła, miejsce pracy). Ekologia a ochrona środowiska. Zakres i metody badań ekologii ewolucyjnej. Definicja życia. Seryjna endosymbioza. Podstawy składowania, wykorzystania i transportu odczynników i odpadów chemicznych. Przepisy BHP obowiązujące w szkolnej pracowni chemicznej.
|
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej |
|