W styczniu 2012 roku rozpoczęliśmy realizację międzynarodowego projektu SAILS - Strategies for Assessment of Inquiry Learning in Science. Projekt realizowany jest przez konsorcjum w skład którego wchodzą zespoły z Irlandii, Szwecji, Dani, Węgier, Grecji, Niemiec, Słowacji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Turcji i Polski. Rozwój i wdrażanie do szkół nauczania przez odkrywanie (IBSE – Inquiry Based Science Education) jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej. Wiele elementów IBSE wkracza również do polskich szkół wraz z obecną reformą programową.
Celem projektu SAILS jest:
- popularyzacja nauczania przez odkrywanie,
- rozwój programów nauczania,
- rozwój IBSE, a w szczególności opracowanie strategii oceniania uczniów uczących się w oparciu o odkrywanie.
- szkolenie nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie stosowania nauczania przez odkrywanie.
Zastosowane komplementarne podejście do rozwoju i promocji IBSE powinno ułatwić polskim nauczycielom prowadzenie lekcji opartych o nauczanie przez odkrywanie i ocenianie uczniów pracujących tą metodą. Projekt realizowany jest przez pracowników Wydziału Chemii; Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi oraz Instytutu Fizyki UJ:
Wydział Chemii |
dr Paweł Bernard - koordynator, dr Paweł Broś, dr Iwona Maciejowska, mgr Kinga Orwat, mgr Karol Dudek, |
Instytut Fizyki |
dr Dagmara Sokołowska, mgr Grzegorz Brzezinka, mgr Mateusz Wojtaszek, |
Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi |
dr Robert Czuchnowski, dr Lucyna Paul. |
Koordynator główny projektu: dr Odilla Finlayson Dublin City University
Międzynarodowa strona projektu: www.sails-project.eu
Projekt SAILS uzyskał dofinansowanie z Siódmego Programu Ramowego Unii Europejskiej [FP7/2007-2013], zgodnie z umową nr 289085, oraz dofinansowanie ze środków na naukę w latach 2013-2015, przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego.