Materiały dydaktyczne

Materiały dydaktyczne projektu SAILS. Tom 1 i 2

W niniejszym zbiorze „Jednostek dydaktycznych SAILS” przedstawiono korzyści związane ze stosowaniem IBSE (Inquiry Based Science Education) w praktyce szkolnej, praktyczne przykłady pokazujące, w jaki sposób można zintegrować ocenę uczniów z procesem dociekania, i zaprezentowano szereg narzędzi oraz strategii oceny uczniów samodzielnie dociekających wiedzy podczas lekcji przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Szczególną uwagę w prezentowanych jednostkach poświęcono konkretnym przykładom, w jaki sposób podstawowa wiedza i umiejętności naukowe, umiejętność myślenia i argumentowania naukowego oraz inne umiejętności rozwijane podczas zajęć prowadzonych metodą IBSE mogą być oceniane wraz z wiedzą merytoryczną. Zaprezentowano również korzyści płynące z zastosowania różnych strategii oceny. Dokładniej rzecz ujmując, w opisanych jednostkach dydaktycznych pokazano, w jaki sposób nauczyciel może gromadzić dowody świadczące o nabywaniu wiedzy i umiejętności przez uczniów, a także metody oceny zgromadzonych dowodów. Jednostki dydaktyczne projektu SAILS zostały przygotowane w sposób przyjazny dla nauczycieli, zawierają nie tylko opis ćwiczeń i materiały dydaktyczne, które mogą być wykorzystane podczas lekcji, ale również komentarze praktyczne, kryteria oceny, najczęściej napotykane trudności i przykłady dobrej praktyki zebrane podczas wdrażania opisanych jednostek dydaktycznych w praktyce szkolnej w różnych krajach europejskich.

 

WSTĘP

KWASY, ZASADY, SOLE

Wszystkie kwasy są szkodliwe – ale czy na pewno?

Panagiotis Andritsakis, Yannis Psaromiligkos, Ourania Petropoulou, Symeon Retalis, University of Piraeus Research Centre (UPRC), Grecja

ELEKTRYCZNOŚĆ

Prąd elektryczny – oświećmy ciemność!

Dagmara Sokołowska, Uniwersytet Jagielloński (UJ), Polska

ŚWIATŁO

Odbicie i załamanie światła. Co widzę w lustrze?

Eilish McLoughlin, Dublin City University (DCU), Irlandia

DOBÓR NATURALNY

Czy sprawność fizyczna zależy od genów, czy samego zwierzęcia?

Morten Rask Peterson, University of Southern Denmark (SDU), Dania

POLIMERY

Czy wszystkie tworzywa sztuczne są takie same?

Mária Ganajová, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Kosiciach (UPJS), Słowacja

BADANIE BUDYNIU

Stworzenie budyniu doskonałego – smakowite badanie!

Gábor Veres, Csaba Csíkos, University of Szeged (US), Węgry

SZYBKOŚĆ

Jak szybko mogę się poruszać? Jak daleko mogę dotrzeć? Jak długo
potrwa, zanim tam dotrę?

Paul Black, King’s College London (KCL), Wielka Brytania,
Gunnar Friege, Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover (LUH), Niemcy

TAM, W GÓRZE … JAK TAM JEST?

Jak żyć na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej?

Vanessa de Andrade, Mónica Baptista, Cláudia Faria, Cláudia Gonçalves, Cecília Galvão, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IEUL), Portugalia

STONOGI

Co jest potrzebne do życia stonogom lub innym pospolitym małym
stworzeniom?

Mats Lundström, Malmö University (MaH), Szwecja

CZARNY PRZYPŁYW – ROPA NAFTOWA W WODZIE

Ropa naftowa w wodach naszego globu – sprzątnijmy ten bałagan!

Cláudia Faria, Cláudia Gonçalves, Cecília Galvão, Instituto de Educação da Universidade
de Lisboa (IEUL), Portugalia

ZDERZENIE JAJKA Z PODŁOŻEM

Mechanika w ruchu – jakie czynniki wpływają na działające siły i zderzenia?

Ágota Somogyi, Csaba Csíkos, University of Szeged (US), Węgry

ŻYWNOŚĆ I ETYKIETY PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH

Od produktów żywnościowych do pełnowartościowych posiłków –
dokonywanie wyborów

Christine Harrison, King’s College London (KCL), Wielka Brytania

GLOBALNE OCIEPLENIE

Globalne ocieplenie – w jaki sposób możemy to ochłodzić?

Christian Rydberg, Kristianstad University (HKR), Szwecja,
Gultekin Cakmakci, Hacettepe University (HUT), Turcja

ŚRODOWISKO DOMOWE A ŚRODOWISKO NATURALNE

Konsekwencje codziennych decyzji

Iwona Maciejowska, Uniwersytet Jagielloński (UJ), Polska

POMARAŃCZE

Czy pomarańcze toną, czy unoszą się na wodzie?

Christine Harrison, King’s College London (KCL), Wielka Brytania

ODŻYWIANIE ROŚLIN

Fotosynteza – jak rosną rośliny?

Mária Ganajová, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Kosiciach (UPJS), Słowacja

SZYBKOŚĆ REAKCJI

Po co czekać, aż tabletka z witaminą C się rozpuści – jak można
oszczędzić czas?

Odilla Finlayson, Dublin City University (DCU), Irlandia

PROMIENIOWANIE ULTRAFIOLETOWE

Promieniowanie UV – opalać się czy się nie opalać?

Maria Rosberg, Kristianstad University (HKR), Szwecja

KTÓRE PALIWO JEST NAJLEPSZE ?

Gorący temat – jakie cechy są charakterystyczne dla różnych paliw?

Gultekin Cakmakci, Hacettepe University (HUT), Turcja

 

Redaktor wydania polskiego: dr Paweł Bernard

Wydział Chemii UJ 2015

ISBN: 978-83-943754-3-0 Tom 1

ISBN: 978-83-943754-4-7 Tom 2

ISBN: 978-83-943754-2-3 Tom 1-2

 

Przekład z: SAILS Inquiry and Assessment Units Volume 1 and 2
Editors: Odilla Finlayson, Eilish McLoughlin, Emma Coyle, Deirdre McCabe, James Lovatt, Paul van Kampen

 

Materiały dydaktyczne projektu SAILS są udostępniane na warunkach licencji Creative Commons Attribution – Non-Commercial – Share Alike, szczegółowe warunki licencji opisane zostały na stronie internetowej http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

 

Projekt SAILS uzyskał dofinansowanie z Siódmego Programu Ramowego Unii Europejskiej [FP7/2007-2013], zgodnie z umową nr 289085, oraz dofinansowanie ze środków na naukę w latach 2013-2015, przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego.